Melinda Jansson

Frukost mingel med Nedermans och Sitecore

Frukost mingel med Nedermans och Sitecore

I fredags var jag på ett frukost mingel i Malmö, där Nedermans och Sitecore bjöd in för att tala om hur man ökar innehållsvärdet på sitt företags hemsida för besökare och därigenom säljer mer produkter. Jag hade lite marknadsföring på gymnasiet och jag jobbade i ett väldigt marknadsföring och image-drivet företag när jag jobbade för Apple, så jag var nyfiken på vilken typ av approach dom skulle ha och allt nytt jag kunde lära mig. Det visade sig att de hade ett väldigt bra upplägg, så att man kunde lätt följa med och ta till sig teknikerna, utan speciellt mycket bakgrundskunskap. Tänkte därför dela med mig av lite av det som togs upp, så att fler kan ta del av det.

Så, läs och njut av lite ny kunskap!

 

Idag finns många fler kanaler jämfört med för några år sedan.  Därför är det viktigt att lyfta fram relevant information för besökaren. Sätt dem och deras behov först. Det är även viktigt att de olika kanalerna man väljer att använda, samarbetar med varandra. Genom att sätta besökarens behov först, så ökar man värdet på informationen man presenterar för besökaren och därmed ökar deras intresse.

Det är viktigt att jobba mot tre viktiga ledord på sin hemsida;

  • kommunikation
  • pålitlighet
  • engagemang

Bestäm vad du vill att besökare ska se och gör dem tydliga.

Många stirrar sig blinda på antalet visits som en kampanj har genererat och tittar inte djupare än så. De mäter även hur effektiv en kanal är baserat på hur många visits den kanalen har genererat, istället för att hur mycket affärsnytta den genererat. Antal visits är inte intressanta, utan de relevanta, hur många personer har hittat företaget som blivit genuint intresserade av produkterna ni erbjuder.

Vilka kanaler är mest effektiva?

Det är besökare som tillför mervärde som är intressanta. De som man kan sälja till.

Man kan öka värdet av ens hemsida för besökaren genom att personalisera den. Genom att lyfta fram den relevanta informationen för besökaren genom en personalisering, ökar man chansen att besökaren kontaktar företaget/återförsäljaren, men även att besökaren köper ens produkter, då de naturligt kommer i kontakt med vad som intresserar dem, utan att behöva leta.

De tre typerna av  personalisering:

  • rollbaserade (“low hanging fruits”) – nyckelord, stad, kampanjer, (besökaren ser sina närmaste återförsäljare)
  • Implicit person – baserat på hur en besökare har tagit sig till siten. (besökaren kommer från ett hobby fotograf forum, ser hobby kamera tillbehör)
  • Baserat på vem det som är besökaren. (en profs fotograf ser profs kamera tillbehör)

 

Det är viktigt att komma ihåg att folk söker på problem, inte produkt namn. Letar de inte specifikt efter din produkt och har varit i kontakt med dem tidigare, så kommer de att söka på det problem de har, det är därför viktigt att hemsidan speglar detta, så att potentiella kunder kan hitta sidan, men även hitta på sidan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *