Melinda Jansson

Intressant interface

Intressant interface

Film brukar ha kul system och idéer för sina tekniska prylar och jag älskar att se hur filmskaparna tror att framtidens kommunikations och multimedia system kommer att se ut. För några dagar sedan, såg jag första avsnittet av “Bodacious Space Pirates” och såg då ett system som gjorde mig lite nyfiken, för delar av den är utvecklingsbar idag, medan andra inte är det och jag tyckte grund idén var bra. Jag tänkte därför att det skulle vara kul att analysera tekniken lite  och sedan även vidareutveckla idén till ett möjlig iPad interface.

Här nedan har jag skärmdumpar från första avsnittet av “Bodacious Space Pirates”, om ni vill se sekvensen själva kan ni gå till avsnittet på Crunchyroll (gratis och legalt) och hoppa fram till 08:02 där man kan se huvudpersonen använda sig av den.

Interfacet som ni kan se på bilden är en sida i en tidning. Tidningen verkar vara nån typ av digitaliserat system, där man bläddrar med fysiska sidor och varje sida går att manipulera till okänd nivå. Detta är inte första gången jag har ett en fysisk tidning som även är digitaliserad i en TV-serie, man kan även hitta en variant av detta i den klassiska TV-serien “Bubblegum Crisis”. Tidningen är nån typ av mode tidning och även om de i serien inte visar hur man köpen kläderna man ser i tidningen, utgår jag ifrån att man kan beställa på något sätt. Bilderna i tidningen är helt statiska, precis som i en vanlig tidning, tills man “klickar” på ett klädesplagg eller modell.

När man trycker med fingret på en modell i tidningen, så hoppar den upp ovanför tidningen som en 3D modell av bilden som man kan manipulera med fingret genom att få den att snurra, så att man kan se kläderna från alla vinklar.

Om man trycker med fingret på 3D versionen av modellen mot en typ av TV skärm, så “flyter” 3D modellen genom luften till TV-skärmen och smälter sedan in i TV-skärmen…

…där den spelar upp en lite sekvens med modellen där den snurrar runt och sedan gör olika vardags saker som att gå och liknande. Troligtvis så att man ska kunna se kläderna i olika situationer.

Om vi ska analysera systemet lite kritiskt, så är det ett väldigt kul sätt att visa upp kläderna, med ett lätt och enkelt sätt att interagera med en tidning och man kan klart se mervärdet av att kunna manipulera modellen på olika sätt som 3D figur. Det jag däremot är tveksam till mervärdet av, är funktionen som låter dig se modellen i TV-skärmen. Om du redan har tekniken och möjligheten att få upp en 3D modell som “flyter” precis ovanför tidningen, som du dessutom kan manipulera med fingret, varför måste du visa modellen i en TV-skärm bara för att visa en liten video? Inte nog med att du igen gör kläderna 2D, men du kan inte se videon utan en extern TV-skärm. Varför inte bara visa den antingen i tidningen, eller som en flytande skärm ovanför tidningen?

Den här TV-serien utspelar sig långt in i framtiden, men kan vi återskapa tekniken idag? Kanske inte flytande 3D modeller i luften framför oss, men de flesta andra funktioner kan vi mer eller mindre redan producera på en vanlig läsplatta, som t. ex. iPad. Därför tänkte jag att det skulle kunna vara skoj att testa och se hur den skulle kunna se ut på en iPad och hur jag skulle vidareutveckla vissa av idéerna.

Grundkonceptet av en tidning har jag valt att översätta till att du visar tidningssidan med modeller på skärmen och undertill visar de olika sidorna man kan välja mellan, så att det blir lätt att bläddra. Modellerna ska dessutom vara 3D modeller, vilket skulle tillåta läsaren att snurra modellen för att se kläderna från olika vinklar. Denna tekniken finns redan och brukar ofta användas i uppslagsverks appar, just för att låta läsaren få en bättre uppfattning av något.

Om du trycker på en modell, så får du upp mer information om produkterna som visas, vilka färger produkten finns i (kan byta färgen på produkten på modellen), vilka storlekar som finns osv.. Trycker man på en specifik produkt på modellen, visas den sidanom modellen under “Selected Item” och en text om just den produkten med pris och vilken storlek som är vald, kan visas precis under bilden. Vill läsaren köpa produkten, kan de trycka på “Put in Basket”, för att senare när de är redo för att köpa allt de tyckte om, välja “See Basket” för att både se allt de valt men även för att betala. Det finns en annan sak som gör 3D modellerna intressanta för en webbshop eller tidning och det är att man kan programmera en 3D figur att ändra kroppsstorlek. Nere i högra hörnet, har jag lagt till en liten funktion, som heter “My Body”, vilket ändrar modellens kropp till en förvald storlek, med olika parametrar för armar, midja och liknande.

Många som köpt på postorder eller via webbshoppar skickar tillbaka kläderna efter att de fått hem dem eller beställer samma plagg i många olika storlekar för att testa hemma och sedan skicka tillbaka de som inte passade. Om man kan minska antalet produkter som skickas tillbaka p.g.a. att de ser annorlunda ut på köparen än vad den gjorde på modellen på bilden, eller pga storleks testandet, så tar man bort ett stort arbetsmoment från försäljaren som inte genererar några extra intäkter, men även gör köparen gladare då de får en bättre köpupplevelse. Kläder ser väldigt annorlunda ut beroende på kroppsstorlek, benlängd osv. och modeller kan enbart visa kläderna på den typen av kropp som de har. Detta kan göra det väldigt svårt för någon att avgöra om samma plagg skulle se bra ut på deras kroppstyp. Om man dessutom har köparens kroppsmått (lagras enbart lokalt i appen) kan man även generera rekommendationer som skulle passa bra för den kroppstypen, ge råd och ge förslag vilken storlek kläderna borde vara för att passa bäst (beroende på vilken marknad plagget var sytt till, är storlekarna olika. En italiensk storlek 40 är inte en svensk storlek 40). Detta borde även vara ett bra sätt att introducera en köpare som annars hade varit osäker på att handla över nätet, då de får en helt annan visuell feedback på hur plagget hade set ut på dem.

Här är ett exempel på hur interfacet för “My Body” skulle kunna se ut. En bild på modellen, som ändras beroende på vilka mått man lägger till och om man är osäker hur man ska ta ett mått, så trycker man på “Show how” knappen, så visar den på modellen, hur man ska mäta för bästa resultat.

Det finns mycket man kan göra med ett sådant här grundkoncept och mycket är ju beroende på hur mycket tidningen eller webbutiken vill lägga på det. Men en sak är säkert, det hade varit ett kul sätt att handla på!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *